Ordu, Çarşamba gezi notları…

534
görüntülenme
  • Ruhan Mavruk’un Habitat Fidanlığı’na doğru giderken Kızılot Köyü’nde bizi bir çınar karşıladı ki, durup izledik ve fotoğrafladık. Riccardo Beye göre 600 ile 700 yaşındaydı.
  • Riccardo Disperati (Seyehat sponsoru)
  • Ordu civarında Yeşilköy’de başlayan ladin yetiştiriciliği, Yeşilköy’ün çevresindeki Günören, Kısacık, Işıklı, Karaoluk, Selimiye, Hacılar ve Çamarası köylerine de yayılmış. Öğrendiğimiz kadarıyla Ordu’nun Fatsa, Kumru,Ulubey, Perşambe gibi ilçelerinde yetiştiriceler var.
  • Şükrü Utku (Üretici)
  • Kadir Varlık (Kadir Hoca)
  • Kış mevsimi fındıkların yeşil örtüsünü kaldırınca ortaya ladinler çıkmış… Ordu Merkez’e bağlı Yeşilköy’e tırmanıp aşağılara bakınca nerelerde ladin yetiştiriliyorsa bunu rahatlıkla görebiliyorsunuz.

Her şey Riccardo Disperati (Gardensa) ile tesadüfen yapılan bir telefon konuşmasından çıktı. Sonra Riccardo Bey’in ‘Samsun-Çarşamba-Ordu tarafına gidiyorum’ demesiyle başladı. Böylece biz de bu geziye katılmış olduk. Önce Çarşamba’daki Kuzey Fidanlığı’nı gezdik. Daha çok yapraklı ağaç türü yetiştiren Kuzay Fidanlığı’ndan sora rotayı yine Çarşamba Ovası’ndaki Ruhan Üney’in Fidanlığı’na çevirdik. Ama bu arada gezi tam bir ekolojik geziye dönüşerek iklim, bitki örtüsü gibi birçok özelliğin ele alınarak bölgenin analiz edildiği sohbetler yapıldı. Riccardo Bey’in birikiminden yararlanmamız gerekiyordu ve konuşarak fotoğraflar çekerek ilerledik.

Habitat ve Ruhan Mavruk…

Habitat Fidanlığı’nın üretim sahasını yerinde gezdik. Bu arada fark ettik ki, oldukça profesyonel bir yetiştiriciyle karşı karşıyayız. Habitat yaklaşık 200 dönümlük alanda ağırlık olarak yapraklı ağaç çeşitleri üretiyor. Daha önce tanıdığımız ama konu üzerine fazla konuşmadığımız Ruhan Üney’i üreticiliğini başka bir yazının konusu yapmaya karar verdik. Ama bu arada oluşturduğu üretim sahası için Ruhan’ı şimdiden kutlamamız gerekiyor. Ruhan Mavruk bizi Ordu Merkez’e bağlı Yeşilköy’den Kadir Hoca’ya yönlendirdi. Kadir Hoca bize Yeşilköy’ü ve çevresini gezdirmek üzere Ordu-Samsun Yolu üzerindeki

Yeşilköy İmamı Kadir Hoca…

Türkiye’nin en uzun Tüneli Nefise Akçelik Tüneli’nin çıkışında karşıladı. Yeşilköy’e çıkmak üzere tırmanmaya başladığımızda yavaş yavaş ladin ve batı ladinlerini görmeye başladık. Kadir Hoca yol boyunca köyleri, özelliklerini, kimlerin neler yetiştirdiğini anlattı. Yaklaşık on km boyunca tırmandık ve tepelerin zirvesindeki küçük inişli çıkışlı eğrilere (oralarda düzlük sayılıyor) geldiğimizde Yeşilköy’e vardık. Yeşilköy Fındık üretim yapılan tipik bir Karadeniz Köyü. Şimdiler de fındıktan kalan alanlarda Mavi ladin ve Batı ladini yetiştiriyorlar. Ancak son yıllarda Yeşilköylüler işi fidan yetiştiriciliğine doğru kaydırmışlar. Köyün fidancılık ve fındık dışında başkaca bir geliri de yok.

Ordu ve çevresinde ladin yetiştiriciliği…

Yaklaşık 22 yıldın bu yana Yeşilköy’de İmamlık yapan Kadir Hoca, (Kadir Varlık) hoşsohbet, misafirperver ve sıcak bir insan. Bize fidan yetiştiriciliğine nasıl başladığını anlatırken, ‘İmamlık insana bol miktarda zaman bırakıyor. Boş oturamadık, fındıktan başka neler yapabiliriz diye düşünürken, orman fidanlığında emekli bir komşumuz vasıtasıyla fidan yetiştiriciliğine başladık. Ondan Allah razı olsun herkesin bir başka üretim yapmasına vesile oldu. Fındık dışında bir seçenek oluştu’ diyor. Ordu Merkez’e bağlı Yeşilköy’de başlayan fidan yetiştiriciliği kısa zamanda çevre köylerden Günören, Kısacık, Işıklı, Karaoluk, Selimiye, Hacılar ve Çamarası köylerine de yayılmış. Öğrendiğimiz kadarıyla Ordu’nun Fatsa, Kumru, Ulubey, Perşambe gibi ilçelinin köylerinde de fidan yetiştiricileri var. Kadir Hoca’nın tahminlerine göre çevrede çeşitli boyutlarda olmak üzere 50-60 bin civarında tohumdan üretilmiş mavi ladin, 100 bin civarında Batı ladini, 10-15 bin civarında Karadeniz Göknarı ve az da olsa Sedir var.  Bu yazımızda daha fazla detaya girmeden Ordu ve Samsun çevresindeki fidancılığı ve peyzajı daha geniş bir yazı konusu olarak ele alma sözü vererek konumuzu şimdilik noktalayalım.

[box]

Ordu-Yeşilköy ve çevresinden fidan ihtiyacı olanlar için: